EPISTEMOLOGICAL AND SOCIOCULTURAL ASPECTS OF THE TECHNOSCIENCE PHENOMENON

Scientific article

Views: 120 / PDF downloads: 33

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32523/3080-1281-2025-151-2-8-24

Keywords:

technoscience, transdisciplinarity, contextuality, precariat, actor-network theory, Mode 2, NEET

Abstract

The relevance of the research topic is due to the peculiarities and problems of development of modern science related to its impact on nature and society, which entails the need to search for methods, tools and solutions that allow harmonizing the mutual influence of science, technology, nature and man. Modern scientific activity is characterized by an externalistic approach that excludes vertical hierarchy. Here, the agents involved in the scientific process, such as: political and economic institutions, mass media, the public, the scientific community have equal rights. On the one hand, the heteronomy of modern science problematizes the issue of dependence of the creation of scientific knowledge on external factors. On the other hand, horizontal communication of technoscience agents creates a new type of knowledge production (MODE 2), which transforms the ontological and epistemological understanding of reality and the nature of knowledge. Conceptually, MODE 2 comprehends the meaning and empirical contribution of each agent, while acting as a guide to obtaining a new type of knowledge. The phenomenon of technoscience (a modern type of science) operates in a transdisciplinary space, which allows us to mark changes occurring in the socio-cultural context, for example, the emergence of a new class – the precariat, as well as the formation of a group of people voluntarily refusing education and employment (NEET) due to the complexity and uncertainty of understanding the world order.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Inkar Jubatchanova, Kazan Federal University

    Postgraduate student at Kazan Federal University

References

Adamowsky N. et al. History and Philosophy of Technoscience.

Buchert, L. Linkages Revisited. Higher Education and Development Cooperation—An Assessment. High Educ Policy. –1997. – № 10 – С.93–94. https://doi.org/10.1016/S0952-8733(97)89701-2

Gibbons M., Nowotny H. The potential of transdisciplinarity //Transdisciplinarity: Joint problem solving among science, technology, and society: An effective way for managing complexity. – Basel: Birkhäuser Basel, 2001. – 332 с.

Helliwell J. F. et al. World happiness report 2025. – 2025.

Joslyn C. S. Sorokin on social mobility //The Quarterly Journal of Economics. – 1927. – Т. 42. – №. 1. – С. 130-139.

Manyika J. et al. Harnessing automation for a future that works //McKinsey Global Institute. – 2017. – С. 2-4.

Nicolescu B. Methodology of transdisciplinarity: Levels of reality, logic of the included middle and complexity. Transdiscipl. J. Eng. Sci. – 2010. –№1. – Р. 17–32.

Nordmann A., Radder H., Schiemann G. (ed.). Science transformed?: Debating claims of an epochal break. – University of Pittsburgh Press, 2011.– 213 с.

Nowotny H. et al. Re-thinking science: Knowledge and the public in an age of uncertainty. – Cambridge: Polity, 2001. – 228 с.

Nowotny H., Scott P., Gibbons M. Wissenschaft neu denken //Wissen und Öffentlichkeit in einem Zeitalter der Ungewissheit. Weilerswist: Velbrück. – 2004.– 339 с.

Выровцева Е. В. Инфотеймент в научно-популярной обучающей коммуникации: стратегии вовлечения и вовлеченности //Цифровая журналистика: технологии, смыслы и особенности творческой деятельности.—Екатеринбург, 2024. – 2024. – С. 315-317.

Горохов В. Г. Проблема технонауки-связь науки и современных технологий //Философские науки. – 2008. – №. 1. – С. 33-57.

Гуреева А. Н. Теоретическое понимание медиатизации в условиях цифровой среды //Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. – 2016. – №. 6. – С. 192-208.

Джубатчанова И. Феномен технонауки с точки зрения процессуальной рациональности //Казанский социально-гуманитарный вестник. – 2024. – №. 1 (64). – С. 107-112.

Джубатчанова, И. Процесс медиатизации технологизированной науки / И. Джубатчанова // Философия в XXI веке: новые стратегии философского поиска: Сборник статей X научной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых, Москва, 05–09 декабря 2022 года. – Москва: ООО "МАКС Пресс", 2024. – С. 81-84. – EDN ISPNRJ.

Джубатчанова, И. Трансдисциплинарность как важнейшая характеристика технонауки / И. Джубатчанова // Основы экономики, управления и права. – 2023. – № 4(39). – С. 24-26. – DOI 10.51608/23058641_2023_4_24. – EDN EJQCNA.

Козин С. В., Жидяева Т. П. НОВЫЕ ЗНАНИЯ В ИЗУЧЕНИИ РОССИЙСКОГО ПРЕКАРИАТА (РЕЦЕНЗИЯ НА КНИГУ: ЖИЗНЕННЫЙ МИР РАБОТНИКОВ: УСТОЙЧИВОСТЬ VERSUS ПРЕКАРНОСТЬ/ПОД РЕД. ЖТ ТОЩЕНКО. М.: ВЕСЬ МИР, 2024. 462 с.) //Наука. Культура. Общество. – 2025. – Т. 31. – №. 1. – С. 85-93.

Кордонский С. Кризисы науки и научная мифология //Отечественные записки. – 2002. – №. 7. – С. 71-82.

Латур Б. Дайте мне лабораторию, и я переверну мир / пер. с англ. П. Куслий // Логос. — 2002. — № 5— 6 (35) — С. 211—242.

Латур Б. Наука в действии: следуя за учёными и инженерами внутри сообщества / пер. с анг. К. Фёдоровой; научн. ред. С. Миляева. — СПб.: Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2013. — 414 с.

Пронина Л. А. Информационная культура как фактор развития информационного общества //Аналитика культурологии. – 2008. – №. 10. – С. 75-91.

С.Г Валерий Савчук. Медиа внутри нас // Вестник культурологии. 2013. №2 (65). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/valeriy-savchuk-media-vnutri-nas (дата обращения: 01.05.2021).

Смирнов Р. К. СОЦИАЛЬНО-ФИЛОСОФСКИЙ АНАЛИЗ ПРЕКАРИАТА КАК" МОГИЛЬЩИКА" ПРОЛЕТАРИАТА //KANT. – 2022. – №. 4 (45). – С. 161-165.

Столярова О. Е. «Исследования науки и технологии» (STS): Философское введение. – 2016.

Тощенко Ж. Т., Анисимов Р. И., Кученкова А. В. Прекариат: становление нового класса:(коллективная монография) //М.: Центр социального прогнозирования и маркетинга. – 2020. – Т. 400.

Филатов В. П. и др. И90 История и философия науки в эпоху перемен: сборник научных статей. – 2018.

Фролов И. Т., Юдин Б. Г. Этика науки: Проблемы и дискуссии. 2 е изд., перераб. и доп //М.: Кн. дом «ЛИБРОКОМ. – 2009.

Щербаков П. С. Аддитивные технологии: философские и практические аспекты // Исторические, философские, методологические проблемы современной науки. – 2021. – С. 168-172.

Юдин Б. Г. О человеке, его природе и его будущем //Человек. Ru. – 2018. – №. 13. – С. 235-250.

Юдин Б. Г. Об этосе технонауки //Философские науки. – 2010. – №. 12. – С. 58-66.

Юдин Б. Г. Перспективы человека: между прошлым и будущим //Человек и его будущее: Соотношение новых технологий и возможностей человека. – 2012. – С. 44-57.

Яницкий О. Н. Диалог науки и общества // Общественные науки и современность. 2004. № 6. С. 86–96.

Яницкий О. Н. Технонаука: природные, социальные и технологические последствия // Социологические исследования. 2020. Том 46. № 6. С. 145-154.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

EPISTEMOLOGICAL AND SOCIOCULTURAL ASPECTS OF THE TECHNOSCIENCE PHENOMENON: Scientific article. (2025). JETE – JОURNAL OF PHILOSOPHY, RELIGIOUS AND CULTURAL STUDIES , 151(2), 8-24. https://doi.org/10.32523/3080-1281-2025-151-2-8-24

Similar Articles

1-10 of 13

You may also start an advanced similarity search for this article.